Brochure maken? Ga je het zelf doen of besteed je het uit?

Om je nieuwe productlijn te promoten heb je bedacht dat je een brochure wil hebben. Na wat brainstormen ga je eerst maar eens Google checken om even te verkennen wat de mogelijkheden zijn. En na wat uitzoekwerk kom je er al gauw achter dat een brochure maken nog een aardige klus kan worden. Van product- en sfeerfoto’s tot grafisch ontwerp en teksten. Ga je dit allemaal zelf doen of schakel je een reclamebureau in? In dit blog beschrijf ik wat mogelijkheden (voor- en nadelen) en deel ik mijn visie over het maken óf uitbesteden van een brochure.

Brochure ontwerpen… Zelf doen of uitbesteden?

Afhankelijk hoe je de zoekopdracht invoert kom je online ook veel mogelijkheden tegen om zelf je brochure te ontwerpen. Er zijn steeds meer aanbieders (voornamelijk online drukkerijen) die de mogelijkheid bieden om in online ontwerp programma’s een brochure op te maken. Met deze service kun je direct zelf aan de slag en zelf je folder opmaken en daarna gelijk bestellen.

De online drukkerijen proberen hiermee natuurlijk een stuk markt te pakken van de traditionele drukkerijen, maar het is ook een stukje markt verbreding of -misschien wel beter gezegd- uitbreiding. Vroeger waren brochures (net als veel andere gedrukte media) niet echt bereikbaar voor de kleinere ondernemer. De prijzen en oplages waren zo hoog dat het helemaal niet interessant was. Hier is met de komst van online drukwerk aanbieders een verschil in gekomen. Doordat deze het drukwerk van tientallen tot honderden klanten per keer combineren op een drukvel, betaal je als klant niet in je eentje de in verhouding enorme opstartkosten. Deze worden verdeeld over de verschillende klanten waardoor je ineens veel minder voor je drukwerk betaald.

De online drukkerijen hebben met deze manier van werken de afgelopen jaren de markt flink opgeschud en hiermee drukwerk veel toegankelijker gemaakt voor de kleinere ondernemer, of de ondernemer die hier gewoon niet teveel aan uit wil geven. Deze ontwikkeling (samen met nog een sterk opkomende revolutie in de drukwereld; de digitale drukpers) heeft er voor gezorgd dat drukwerk ook bij lage oplages zeer interessant is qua prijs. Ook is de diversiteit aan papiersoorten en afwerkingen enorm toegenomen.

Oké, dat is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan…

Om weer terug te komen op de brochures en het zelf ontwerpen hiervan. Ik heb niet echt het idee dat deze online ontwerp programma’s echt veel gebruikt worden. Ook al adverteren de aanbieders hiervan allemaal ermee dat het super gemakkelijk is, het blijft lastig als je totaal geen grafische kennis hebt of überhaupt geen gevoel voor grafisch ontwerpen of tekstschrijven hebt. De meeste mensen zullen vele avonden bezig zijn om zo’n programma te snappen, laat staan om qua design er ook nog iets goeds uit te krijgen.

Goedkoop is duurkoop

Met een beetje pech kost het je, wanneer je het zelf doet, ook zoveel tijd en energie dat het waarschijnlijk goedkoper was geweest als je het had laten doen. En nog belangrijker dan de verloren tijd: Een verkeerde campagne of een slechte brochure kan je naam en merk ook nog eens meer schade dan goeds brengen en dus averechts werken.

Praktijk case: Brochure maken voor Delta Ohm

Voor Delta Ohm uit Soest hebben we afgelopen jaar een productbrochure gemaakt.

Delta OHM is een fabrikant en leverancier van sensoren en meet- en regelapparatuur. De apparatuur van Delta Ohm wordt geleverd aan professionele afnemers in zo’n 60 landen. Alles wordt door een eigen Research & Development afdeling ontwikkeld en in eigen fabrieken geproduceerd.

Voor de Nederlandse tak was het tijd voor een nieuwe, frisse productcatalogus en deze hebben wij in samenwerking met Delta Ohm opgezet. Het opzetten van een brochure kan een behoorlijke uitdaging zijn. Alles draait om content en grafisch design en de juiste verhouding hiervan. Het begint met een inventarisatie bij de klant om te bepalen wat er nodig is. De volgende vragen passeren bijvoorbeeld de revue:

  • Wat is het belangrijkste doel van de brochure? (producten en/of diensten presenteren)
  • Hoeveel content is er? (hoeveel producten en/of diensten wil je presenteren)
  • Wat is de doelgroep?
  • Wat word de oplage?
  • Welk papier en afwerking is gewenst (en geschikt voor de toepassing)?
  • Hoeveel teksten zijn al beschikbaar / geschreven?
  • Hoeveel beeldmateriaal is er beschikbaar?
  • Wat is de deadline?

Aan de hoeveelheid vragen te zien kun je wel raden; een brochure maken kost vaak veel tijd. Ook voor professionele ontwerpers.

 

Wil jij ook een brochure maken voor je product of bedrijf? Vraag gerust om advies!
Een offerte opvragen is altijd geheel vrijblijvend.

 

Blog door: Riemer Walinga
Eigenaar en reclamemaker bij RMRT Reclamemakers in Zwolle